Shrnutí: Design, marketing či třeba SEO jsou součástí kompletního marketingového plánu.
- Bez copy by byl design jen spousta hezkých obrázků.
- Bez copy by reklamy nedávaly smysl, protože by zákazník nepochopil, co si má vlastně koupit.
- A bez copy by SEO už vůbec neexistovalo, protože SEO bez textu je jako papír bez dřeva.
Kvalitní copywriter vám může pomoct udělat z uživatelů reálné zákazníky a já vám chci ukázat jak velká výhoda to může být.
Proto bych v dnešním článku chtěla shrnout 5 důvodů, proč je copywriting důležitý a také vám povím, co to vlastně copywriting je.
Ještě vám chci říct, abyste na copywriterech nešetřili. Jejich práce vám může přinést klidně i spoustu peněz.
Chystáte se tvořit web?
1. Copywriting pomáhá prodávat
Dobrý copywriting je dobrý základ prodeje. Co totiž namotivuje člověka koupit produkt více, než když si o něm něco přečte, či uslyší? A to vše je samozřejmě copywriting.
- Pokud budete mít u produktu na čištění napsáno “Obsah 100 ml, hmotnost 0,1 kg, složení je tamto a ono”, je to dobrá a pravdivá informace, která ale zase tak moc toho moc neprodá.
- Jakmile máte u stejného produktu “Vyčistí i ty nejtěžší skvrny rychle a jednoduše”, hned má potenciální zákazník větší tendenci produkt koupit – a to jen díky tomu, že má produkt správné copy.
2. Udržuje uživatele déle na webu
A nejen na webu ale celkově u textů, ať už na webových článcích, u příspěvku na sociálních sítích, či u časopisu.
- Pokud máte texty dlouhé, nudné a se špatnou skladbou vět, většině lidem se nebudou chtít číst.
- Jestliže ovšem vlastníte texty čtivé, jednoduché a informativní, čtenáři u textů zůstanou mnohem delší dobu a vy díky tomu získáváte více jejich času a co víc – čtenáři si vás více oblíbí.
To může vést až k tomu, že vás poté budou více preferovat, například před vaší konkurenci.
3. Pomáhá přesvědčovat
Copywriting má nesmírnou moc. Protože se jedná o psané slovo, je to nejzákladnější typ komunikace. Proto je díky copywritingu nejjednodušší sdělit zprávu, kterou chcete dostat do světa. Pomáhá vám tedy lidi přesvědčit o čemkoliv chcete.
- Můžete si tak pomoct lidem sdělit, že vaše firma bojuje za zdravé životní prostředí a přesvědčit tak lidi, aby se k vám přidali.
- Můžete díky němu přesvědčit lidi o tom, že je vaše káva ta nejlepší a nalákat tak zákazníky do vaší kavárny.
- Nebo můžete lidi nalákat na to, že je váš produkt nejlepší ve své kategorii a přesvědčit je tak, aby si ho pořídili.
Copywriting má obrovskou moc, nebojte se tak použít její kousek.
4. Buduje důvěru
Vzhledem k tomu, že jak už jsem několikrát řekla, copywriting přímo komunikuje s potenciálním zákazníkem, pomáhá vám budovat důvěru. Obzvláště, pokud se s vaším brandem klient setkává opakovaně.
- Cílíte například facebook reklamou na potenciální zákazníky? Pokud volíte vlídná slova, která potvrzují, že je váš web důvěryhodný, dříve či později vám lidé začnou věřit.
A nejen to. Máte-li například produkt a spojíte se s některými z vašich zákazníků pro napsání recenze na produkt, můžete to s důvěrou naprosto vyhrát. Jednoduše, copywriting dokáže opravdu vybudovat vztah.
5. Odlišuje vás od ostatních
Posledním bodem pro vás mám sdělení, že vás copywriting odlišuje od davu konkurence.
- Když máte opravdu šikovného copywritera s autentickými texty, lidé si vás díky tomu i zapamatují a odliší vás to tak od ostatních.
- Správný copywriter by měl být věcný a trefný, ale zároveň umět pobavit a být čtivý.
Každý umí napsat “kupte si náš produkt”, ale přesvědčit lidi proč by měli, to je ta správná magie copywritingu.
Co přesně je copywriting?
Jedná se o umění a vědu psaní textu (texty použité na webových stránkách, v reklamách, propagačních materiálech atd.), které prodávají váš produkt nebo službu a přesvědčují potenciální zákazníky, aby si u vás například něco koupili.
- V mnoha ohledech je najímat copywritera skoro jako najímat obchodníka, který osloví všechny vaše zákazníky. Prodejní tým kontaktuje zákazníky jeden po druhém; copywriter je oslovuje všechny najednou prostřednictvím billboardů, reklam v časopisech, prodejních textů, blogových příspěvků a dalších.
Copy motivuje lidi k akci
Copywriting je tedy proces psaní přesvědčivých marketingových materiálů, které motivují lidi k nějaké formě akcí, jako je:
- nákup,
- kliknutí na odkaz,
- darování věci / peněz,
- naplánování konzultace
- nebo cokoliv dalšího.
Text v těchto marketingových materiálech je známý jako „copy“, odtud název „copywriting“.
Možná si to neuvědomujete, ale copywriting je všude.
- Začnu třeba tím, že se podíváte do své poštovní schránky před domem, najdete podle mě hned několik příkladů copywritingu. Letáky obchodů, propagace od místních podniků, katalogy, dopisy od charitativních organizací, nebo prodejní letáky pro různé produkty a služby. To vše jsou formy copywritingu.
- Mohla bych pokračovat copywritingem, který je všude kolem nás – bannery u cest, menu v restauracích, nebo popis vašeho oblíbeného produktu.
- Svět copywritingu však dávno přesahuje tištěné materiály.
- Většina z toho, co čtete online, je také copywriting, včetně mnoha webových stránek, zpráv a článků či dokonce e-mailů, které obdržíte třeba po nějaké registraci.
Televizní reklamy, recenze produktů na YouTube a dokonce i krátká videa „jak na to“ o používání produktu – to vše jsou zase příklady mluveného copywritingu.
Kdo je to copywriter?
Copywriter je většinou profesionální autor odpovědný za psaní textu použitých v marketingových a propagačních materiálech. Je to někdo, kdo umí prodat, kdo umí vymyslet ty správné a chytlavé texty a nalákat tak potenciální zákazníky ke konverzi.
- Možná jste už slyšeli různé mýty o pisálcích, například tvrzení, že se spisovatelé s talentem už narodí a že se nemůžete „naučit“ psát.
- Nebo jste možná slyšeli opak, že psaní nevyžaduje žádné dovednosti a zvládne to každý.
Pokud jde o copywriting, oba tyto mýty jsou nepravdivé.
Copywriteři jsou profesionálové, kteří se své řemeslo naučili. Nikdo z nás se nenarodil s vědomím, jak psát vynikající copy. Talent sice hraje roli, ale ten sám o sobě nestačí. Copywriting je podle mě dovednost, kterou se téměř každý, kdo chce, s trochou vytrvalosti dokáže naučit.
Copywriting zůstával dlouho poněkud zanedbaným povoláním, kterému se mnoho lidí nevěnovalo, ale v posledních letech mi přijde, že copywriterů naopak jen přibývá. A to je dobře! Ostatně, není se čemu divit. Je to skvělá práce a firmy jsou ochotné si za kvalitní texty dost připlatit.
Na závěr
Copywriting je teda, jak jsem už říkala, psané slovo, které má nejčastěji za účel namotivovat potenciálního zákazníka ke konverzi (ke koupi, k zaregistrování se, k příhlášení k odběru a podobně).
Copywriting vůbec není jen tak a správný copywriter je profeisionál, který vám může pomoct přinést třeba spoustu prodejů. Proto na copywriterech nešetřete, můžou vám přinést opravdu hodně ovoce.