Search
Close this search box.

Stojí za to stát se grafickým designérem? Pro a proti

Já bych vám o grafice mohla vyprávět. Naprosto design zbožňuju. V dnešním článku vám tak řeknu sedm důvodů, proč je podle mě skvělý nápad stát se grafikem a taky šest důvodů, proč se do grafiky nepoštět.

Na závěr vám zkusím dát nějaké tipy, jak se vypořádat s neplatiči.

Sedm důvodů proč být grafikem

  1. Je to opravdu krásná práce a pokud vás baví umění, kreslení, tvoření a máte pro to alespoň trochu cit, je to v podstatě dream job.
  2. Je to pěkně placené – samozřejmě ne hned ze začátku, první zakázky možná budete dělat i zadarmo, ale jakmile se vypracujete a budete KVALITNÍ designér se spoustou referencí a velkými projekty, klienti budou ochotni zaplatit za váš čas velké peníze.
  3. Máte možnost místní nezávislosti – můžete pracovat odkudkoliv. Z domu, kavárny, nebo od moře v teplých krajinách. To znamená – můžete pracovat a cestovat zároveň.
  4. Práci si rozvrhnete tak, jak chcete vy sami! Pokud nebudete docházet někam do kanceláře, ale budete freelancovat, či mít homeoffice a podobně, budete mít možnost zvolit si takový harmonogram, jaký budete sami chtít. Takže když se rozhodnete vstávat ve 12 a pracovat do večera, nebo se třeba jeden den rozhodnete nepracovat vůbec, je to na vás. V grafice záleží na dodržení deadlinů, a to, kdy si tu práci uděláte, je vlastně komplet vaše věc.
  5. Máte možnost poznat zajímavé kontakty. Myslím tím vaše klienty. Většina klientů bude nejspíš podnikat – a to jsou vždy ti nejzajímavější lidé ve světě práce a kariér, plní ambicí a nápadů.
  6. Grafika – hlavně freelance je tak trochu podnikání. Postaví vás to na vlastní nohy a možná vám to i trochu změní mindset. Myslím tím k lepšímu – rozšíří vám obzory.
  7. Práce bude taková, jakou si ji uděláte. Je na vás, jaké písničky, nebo podcasty si k tomu pustíte, jestli se lehnete do postele, nebo sednete na zahradu a uděláte ledovou kávu.

Šest důvodů, proč se do grafiky nepouštět

  1. Začátky jsou těžké. Je to tak, že nic není zadarmo. A tak se ani grafikem nestanete ze dne na den. A chce to dost pevné vůle, nevzdat to při prvním odmítnutí a tak dál.
  2. Pokud jste se rozhodli stát se grafikem a ani grafik ještě nejste (například nemáte na to školu, takže neumíte moc pracovat v grafických programech, neznáte pojmy a nevíte, co by od vás klienti mohli chtít), zabere to nějaký ten pátek všechno se to naučit. Hlavně tedy zjistit, co vlastně klienti chtějí, jak to dělat a tak dál.
  3. Klienti umí být osiny v zadku. Je to smutné, ale je to tak. Někteří klienti jsou prostě nepříjemní, neochotní, nekompromisní a tak dále. Ale nelekejte se, většina klientů jsou normální lidé a z mojí zkušenosti je těch “špatných” jen malé procento. Často jsou naopak ochotní, milí, hodní a nápomocní. Jedno je ale důležité: klienti a komunikace s nimi je zdroj příjmu grafika! Proto je důležité, aby byli vždy spokojeni s prací, kterou pro ně vykonáte.
  4. Může se stát, a pravděpodobně se to i stane, že vám někdo nezaplatí. A je to hrozně nepříjemné, hlavně pokud jste v začátcích. Pamatuji si, když se mi to stalo poprvé, cítila jsem se dost naštvaně, podvedeně, ale bohužel, nešlo s tím nic dělat. Jednalo se o 50 dolarů, takže žádná strašná suma (asi 1200 kč), ale stejně je to něco, čemu je příjemnější se vyhnout. Bohužel, to je něco čím si podle mě v určitém slova smyslu projde drtivá většina grafiků. A často je to bezvýchodné. Tento klient si mě tehdy zablokoval, a ať jsem dělala co jsem dělala, už mi nikdy neodpověděl. Je tedy dobré se proti tomu snažit chránit jak to jen jde. Níže se o tomto více zmiňuji.
  5. Někdy se může stát, že se to na vás bude celé sypat. Tím myslím to, že budete mít tak moc zakázek, že nebudete vědět, kam dříve skočit. Nejhorší je to, když se vám to stane poprvé, pamatuji si, že jsem z toho byla hodně překvapená a nervózní. Nečekala jsem, že by mohl být problém to, že mám moc práce, spíš naopak, bála jsem se, že jí bude málo. Proto je vhodné vést si nějaký diář, seznam, nebo cokoliv, co pro vás funguje a nekývnout na deadline, pokud víte, že toho máte moc.
  6. Konkurence je velká a někdy může být těžké získávat zakázky a dobře platící klienty. To je prostě něco, s čím se potýká hodně z nás. Proto je super, najít si nějaký originální způsob, jak klienty hledat, mít krásné portfolio, které každému vyrazí dech a prostě zaujmout na první dobrou. Protože když pracujete s klienty, je to vše jen o komunikaci, kvalitě a prvním dojmu.

Jak se chránit před neplatiči?

No, to není tak jednoduché. Jedna z možností je využívat online platformy na veškeré práce. Platformy, kde klient musí peníze nejdříve vložit, vy pro něj vypracujete design a poté peníze obdržíte. Je ale pravda, že takové platformy si berou provize, to je jejich mínus. Může to být třeba UpWork.

Další možnost je třeba klientům posílat designy v menším/nekvalitním rozlišení a odmítnou poslat velké/kvalitní/zdrojové soubory předtím, než vám zaplatí.

Další volbou je pracovat hodinově, nebo na části. Nechávat se vyplatit průběžně. Příklad: Když pro někoho vytváříte logo, branding, web design a celkově vše, co je potřeba, nechte se vyplatit zvlášť po logu, zvlášť po vizitce, zvlášť po prezentaci, atd.

Celkově je ale smutné, že musím říct, že pokud vás někdo bude chtít podvést, je klidně možné, že se mu to podaří (mě se to také několikrát stalo). Na druhou stranu, tak je to u všeho, co budete dělat jako freelancer. Proto si dávejte pozor a snažte se tomu předejít, jak to jen jde.

Vyplatí se být grafik?

Za mě jednoznačně ano! Má to rozhodně mnohem více benefitů, než ztrát. Je to zábavná práce, ve které máte možnost využít svou kreativitu a všechno si to můžete zkorigovat podle sebe!

Pokud tedy váháte, moje za rada zní – rozhodně se do toho pusťte! Stojí to za to.

Odborník na digitální tvorbu:

Hana Terberová

„Jsem Hana a digitální tvorbě se věnuji již roky. Jsem profesionální grafický designér, zbožňuju online svět, IT, fotky, videa, digitální tvorbu a zajímám se o nejnovější trendy v designu. A ze všeho nejvíc mám radost, když můžu svými znalostmi pomoct nějakému začínajícímu designérovi, nebo jinému kreativci. Píšu ze svých zkušeností a odborných znalostí a tak si můžete být jistí kvalitou a důvěryhodností obsahu.

Zajímá vás více o webu? Podívejte se.

Kam dál?