Jak vytvořit logo? Vše, co potřebujete vědět​

Souhrn všech potřebných informací k vytvoření loga, ať už chcete logo designovat pro sebe, pro klienta, nebo vás jednoduše zajímá ten proces. Co to logo je a jak vytvořit to nejlepší? Kolik logo stojí a jak ho nacenit?

Jak vytvořit logo? Vše, co potřebujete vědět

Souhrn všech potřebných informací k vytvoření loga, ať už chcete logo designovat pro sebe, pro klienta, nebo vás jednoduše zajímá ten proces. Co to logo je a jak vytvořit to nejlepší? Kolik logo stojí a jak ho nacenit?

Logotyp vs logo

Mnozí mohou tyto dva termíny zaměnit, je zde ale viditelný rozdíl.
Logotyp – jedná se o textové / písemné grafické znázornění názvu brandu / firmy. Logotyp se často s logem kombinuje.
Logo – jedná se o symbol, nebo ikonu používající se ke znázornění brandu. Logo tedy není textové.
Můžete se podívat na příklad loga a logotypu instagramu.

Jak se tvoří logo: V jakém programu logo vytvořit?

Existuje spousta grafických programů, ve kterých by se logo vytvořit dalo, ale jeden z nich je designéry zásadně a nejvíce používaný – a to je Adobe Illustrator.

Tvorba loga ve Photoshopu

Pokud nejste designér, možná vás to napadlo. Ostatně – nebýt designér mě to dost možná napadne taky – Photoshop je přece jen grafický program, pravděpodobně je i známější než Illustrator, no a tak proč bych v něm logo neměl tvořit?

Odpověď je jednoduchá – photoshop je rastrový program – to znamená že pracuje s pixely, nikoliv s vektory. Kdybyste tedy vytvořili logo ve photoshopu, nemůžete ho libovolně zvětšovat a zmenšovat – ztratilo by se rozlišení.

A ano, i ve photoshopu jde pracovat s vektory, ale je to poměrně hodně náročné, jak časově, tak i psychicky – a to mi věřte. Pro vektor – tedy i logo – vždy volte Ilustrátor.

Tvorba loga ve wordu

I na tento dotaz jsem narazila a tak si myslím, že je dobré na něj odpovědět – ne, ne a znovu ne! Logo ve wordu vytvořit nelze – word je textový program, nikoliv grafický. Ani logotyp v něm netvořte!

Proč tedy Ilustrátor?

ak už bylo nakousnuto před chvílí, Illustrator je vektorový program od Adobe, a neznám jednodušší způsob jak vytvořit logo na míru. V Illustratoru jde upravovat každá křivka, barvička, tloušťka jedním klikem – lze tedy docílit v podstatě jakéhokoliv tvaru a detailu na logu.

Illustrator (A všechny ostatní Adobe programy) je dostupný jak pro windows, tak i pro mac.

Alternativy programů:

CorelDraw

CorelDraw je podobně jako Ilustrátor vektorový grafický program od Corel Corporation, proto je to po Illustratoru možná ta nejlepší volba.

Canva

Canva je placený online nástroj na tvorbu grafiky. Je user friendly a je zde hodně inspirace. Vytváříte si zde logo sice sami, ale je velmi jednoduchá a rozhodně se ani zdaleka nepodobá Illustratoru, nebo podobným programům. Můžete využít již přednastavených inspiračních log, tvarů apod. Mají českou – lokalizovanou verzi, což může být pro mnohé velké plus.

Další online a offline nástroje

Hlavně tedy online, můžete narazit na spousty nástrojů na tvorbu log. Většinou tedy anglické, placené a podobné nástrojům jako Canva. Mnoho z nich je dobrých, není tedy pravdou že by Canva musela být jedinou možností.

Loga zdarma - fotobanky a podobně

Mnozí by chtěli dost možná logo zdarma, to chápu. Canva je placená, za designéra taky platím, co dělat? No, jedinou možností je vytvořit si logo sám v nějakém grafickém editoru.

Stahovat si logo z fotobanky zásadně nedoporučuji! Stejné logo jako vy si totiž může stáhnout dalších x lidí a logo v takový moment postrádá smysl.

Je pravda že v určitých momentech to může být akceptovatelné – pokud například rozjíždíte web a chcete něco “prozatím”. Ale obecně – každý brand by měl mít své originální logo!


Jak vytvořit logo? Postup

Někdy je těžké vymyslet, jak bude moje logo vypadat. Sama to znám. Pro můj první projekt jsem přetvářela logo snad desetkrát – a to jsem designér.

U loga totiž nejen že vybíráte tvar, ikonu, font, ale i brandové barvy a celkově styl! Přece jen, logo je odkaz vašeho brandu. Mnohokrát je to to první co klient, nebo zákazník uvidí. Je zde tedy tolik možností, že se v tom dá i ztratit.

Podle mě je ale několik základních bodů při vybírání loga:

1) Rozmyslete si, co vlastně chcete:

Na začátku je velmi důležité zapřemýšlet nad tím, jaké logo vlastně budu chtít. Je totiž rozdíl tvořit logo pro webovku, pro podcast, nebo pro offline firmu.

Pokud tvoříte logo pro někoho jiného, tyto informace byste od něj určitě měli mít.

Nejdůležitější body, které si člověk musí rozmyslet jsou následující:

Chci typografické logo, ikonu, nebo obojí? Typografické logo je logo, které nemá symbol. Můžete se podívat například na logo Canva. Nemá žádnou ikonu, je to vlastně jen logotyp. Naopak logo Škoda je proslavené převážně svou ikonou. A třeba již zmiňovaný instagram poznáte podle obou.

Jak moje logo bude vypadat a na co ho budu nejvíce potřebovat? Pokud například potřebujete logo pro podcast, bude se vám nejvíce hodit, když se bude pěkně vyjímat ve čtverci, popřípadě kruhu. Naopak pro web spíše raději zvolíte podlouhlé logo, které se vejde do menu.

Barvy, tvar, písmo – Jakou mám představu, o čem projekt bude? Co by mělo logo říkat a jak by mělo vypadat? Mám nějaké speciální požadavky?

2) Vymyslete návrh

Můžete se ho třeba nakreslit na papír (pokud logo tvoříte pro někoho, řekněte jemu ať nakreslí návrh). Znamená to – zapřemýšlejte nad svým brandem. Jaký symbol se bude nejvíce hodit? Nějaký abstraktní, geometrický, vymyšlený? Nebo už existující? Máte projekt o zvířatech? Co takhle tlapička? Projekt o zdraví? Co třeba list jako symbol? A tak dále. Můžete i zagooglit pro inspiraci, to jsem dříve dělávala často. Ale pozor, loga z google nekopírujte!

3) Vytvořte logo - finální verze

Je dobré vytvořit si několik rozdílných verzí, abyste měli z čeho vybírat. nyní už se jedná o finální tvorbu loga. Nebojte se v grafickém programu trochu zaexperimentovat. Vytvořte mnoho verzí, pohrajte si s barvami a tvary. Na závěr si vyberte 2 – 3 verze loga, které se vám líbí nejvíc a z těch vyberte vítěze. Můžete i vyzkoušet logo zasadit do makety, například vložit na web, nebo připhotoshopovat na produkt, abyste viděli, jak se logo vyjímá v reálném světě.

Kolik stojí logo?

Jak logo nacenit? Tato otázka mi dříve dělala trochu vrásky, protože nacenit práci / produkt jen tak z prázdna je prostě docela oříšek. Ale postupně jsem se prokousala zkušenostmi a – logo vypracovávám za sumu mezi 2200 – 5000 kč (100 až 200 $). Tudíž takovou bych doporučila i ostatním. Samozřejmě existují i výjimky, kdy si můžete dovolit jít do vyšších částek, ale to se jedná o opravdu velké ryby (klienty).

Ona přece jen cena okolo 2 – 5 tisíc dává smysl. Designér si za hodinu práce účtuje ve stovkách. Moje hodinovka je třeba cca 550 kč (25 $) a tak není divu, že se zajetým designérům logo za 200 kč dělat nechce.

Jak by mělo vypadat logo?

Nechte se inspirovat! Na začátek vám chci říct, že logo by nemělo být nikterak složité, přebarvičkované a komplikované. Nemusí být nutně jednotvarné, ale mělo by být pěkné a nepřeplácané.

V jednoduchosti je krása! A všeho moc škodí!

A u loga to platí dvakrát tolik. Hned na začátek se můžete podívat na logo ARTSTER. Je jednoduché, jednobarevné, typografické. Nejsou v něm žádné složité ornamenty, obrázky, malé detaily a podobně. Logo by mělo být tak jednoduché, aby ho zvládl nakreslit i klient sám. A je tomu tak proto, aby si ho lidé jednoduše zapamatovali.

Samozřejmě toto pravidlo neberte doslovně, i já tvořím složitější loga, které by každý nenakreslil, ale snažím se vždy opravdu držet jednoduchosti co to jde. Každý chce dnes originální logo a s přibývajícími startupy a projekty je na světě čím dál více a více log, ale pozor, originalita vždy neznamená přehnat to s designem. Ve výsledku bude stejně nejvíce záležet na tom, jaký marketing uděláte a kolik lidí vaše logo uvidí. A čím složitější logo bude, tím méně lidí si ho možná zapamatuje.

Velikost elementů loga je důležitá!

A tím myslím – nedělejte moc velké rozdíly mezi jednotlivými částmi loga. Logo totiž používáte v různých velikostech a některé malé části se můžou v menší velikosti jednoduše ztratit. Podívejte se na následující příklad. Pejsek v logu je roztomilý, ale je moc detailní a malý. Ve velkém rozlišení jde vidět, ale když logo zmenšíte, nějaký barevný flíček tam je, ale moc pěkně to nevypadá.

Nepřežeňte barvy

Barevné logo vůbec není problém. A s barvami šetřit nemusíte. Ale myslete hlavou. Přehnaně moc barev působí zase přeplácaně a nepekně. Navíc, logo by mělo ctít barvy vašeho brandu.

Font udělá hodně!

Výběr správného fontu je také důležitý. Za prvé tedy pozor na copyright, ne všechny fonty jsou free a za druhé, když už budete mít krásné logo, nepokazte to fontem.

Na závěr mi tedy zbývá říct, že tvorba loga není zase tak složitá, ale člověk u toho musí přemýšlet. Nejlépe je vždy vymyslet spousty návrhů a postupně je vyřazovat, dokud vám nezbyde ten nejlepší. Já střeba vždy tvořím zhruba 10 – 15 návrhů, klidně sobě relativně podobným a klientovi pak pošlu třeba jen 5 nejlepších.

A pamatujte! Nikdy neodflakute práci strávenou nad logem. Nevyplatí se to.

Hledáte nové logo?

Napište mi a probereme to!