9 jednoduchých kroků jak vytvořit logo

Logo je základem každého brandu a tak není divu, že si s jeho tvorbou trochu lámeme hlavu. Jak se logo tvoří, v jakém programu ho vytvořit a jak vlastně postupovat?

U loga totiž nejen že vybíráte tvar, ikonu, font, ale i brandové barvy a celkově styl! Přece jen, logo je odkaz vašeho brandu. Mnohokrát je to to první co klient, nebo zákazník uvidí. Je zde tedy tolik možností, že se v tom dá i ztratit.

Chystáte se tvořit web?

A víte jaké jsou nejlepší nástroje na tvorbu webů?

Máme pro vás veliké srovnání většiny v česku dostupných programů na tvorbu webů!

#1 Zamyslete se nad tím, co vaše firma dělá

Každá firma by měla mít příběh a stejně tak ta vaše. Společnosti jsou vytvářeny proto, aby vydělávaly peníze – není to sice nejpoetičtější výrok, ale je to pravda a od té musíme začít. A abyste mohli vydělat, musíte být schopni prodat svůj brand stejně dobře jako svůj produkt. Co to tedy znamená? Vaše logo by mělo značit, co vlastně děláte a mělo by mít i nějakou osobnost.

Než se vůbec zamyslíte nad tím, jak bude vaše logo vypadat, zeptejte se sami sebe jaký má váš brand příběh. Když se podíváme na Coca-Colu, nevidíme hnědý sycený nápoj – vidíme velké červeno bílé krucánky ve tvaru “CocaCola” a zářící vánoční náklaďák.

Zamyslete se tedy nad tím, co vaše firma dělá a co by ji mělo reprezentovat.

#2 Vymyslete témata pro logo

Nyní, když už máte svůj příběh, je čas vzít koncept loga a vložit ho do 2D. Vymyslete slova, která by váš brand měly reprezentovat.

Máte například jógové studio? K tomu by se mohly hodit slova jako “odpočinek, úleva, meditace, sport, klid, přemýšlení” a podobně.

Máte barber shop? Zde se zase hodí “preciznost, styl, móda, muž, kvalita, svižnost, přizpůsobivost, kreativita” a podobně.

Pokud vám taková slova jdou těžko najít, můžete třeba vyhledat výraz, který nejlépe vystihuje váš brand a najít si synonyma – to vás může inspirovat k dalším slovům.

#3 Vymyslete první návrhy

Jamile takové slovíčka máte, máte základ pro suprové logo. Díky předchozímu bodu jste si vlastně sesumírovali, co by vaše logo mělo říkat.

Teď popadněte tužku a papír a začnete skicovat. Kreslete co vás napadne. Nemusí to zatím být profi logo, stačí jen nákresky toho, co byste třeba chtěli.

Můžete i otevřít google a vyhledat vaši specializaci – například “jógové studio” a podívat se na inspiraci. Ale pozor, nekopírujte loga z google, pak budou neoriginální. Opravdu je používejte jen jako inspiraci. Skic si udělejte mnoho, můžete dokonce poprosit partnera, sourozence, nebo kamaráda, aby vám pomohl nějaké vymyslet. Vaše skici s ním také konzultujte.

Při vymýšlení se držte několika základních bodů jako je jednoduchost a čistota. Níže si můžete přečíst několik zásad o logách. Podívat se →

#4 Vyberte vítěznou skicu

Jakmile máte na papíře hrst různých náčrtů, zamyslete se a vyberte tři nejlepší koncepty. Hlavně o tom nepřemýšlejte až příliš – zvolte ty návrhy, ke kterým se vaše oči neustále vracejí. Mezi tím, než si logo vyberete si dejte třeba i malou pauzu. běžte na záchod, nebo si uvařte čaj. Po chvíli se k náčrtům vraťte a hned se vám bude lépe vybírat.

Jak už jsme říkali, sdílejte vaše koncepty s rodinou, přáteli, nebo partnerem a nechejte i je vybrat, které jim přijdou nejlepší. Určitě buďte připraveni na upřímnou zpětnou vazbu a případné negativní komentáře rozhodně neberte osobně. Díky této kritice bude totiž vaše logo ve výsledku ještě lepší. Pomocí zpětné vazby vyberte jeden konečný koncept, který je prostě nejlepší.

#5 Barvy hrají velkou roli

Tak, nyní už jste na půli cesty ke krásnému logu. Jakmile vyberete skicu, která se vám líbí, je na čase vybrat barevnou kombinaci.

Barvy vybírejte opatrně, protože všeho moc škodí! V logu by většinou měla být jedna základní barva – vaše brandová barva, jako třeba u zmíněné Coca coly – červená, nebo popřípadě může být nějaká barevná kombinace, ale opatrně, čím více barev zvolíte, tím více chyb se dá udělat.

Pomoci vybrat barevné schéma vám může pomoct třeba bezplatná funkce online nástroje Canva. Je teda pouze v angličtině, ale pro vybírání barev ani tak moc jazyk nepotřebujete. Zde je velký rozcestník barevných funkcí Canvy. Máte zde “Color palette generator”, který vám vygeneruje barevnou kombinaci na základě vloženého obrázku, což je krásná funkce. Dále zde máme “Color palette ideas”, což je seznam spousty barevných kombinací, ze kterých si můžete vybírat. Dále máme “color wheel”, kde si můžeme vybrat libovolnou barvu a Canva nám k ní přiřadí vhodné další barvy a jako poslední je zde “Color meaning”, což je tedy v angličtině, ovšem jsou to významy barev a to je také moc zajímavé.

Nuže barvu vybírejte důkladně, protože podle ní bude váš brand zapamatován.

#6 Vytvořte logo v online podobě

Teď je na čase logo vložit do online podoby. Je zde několik možností jak logo na PC vytvořit.

První možností je vytvořit si ho sám. Nejlepším programem na tvorbu loga je vektorový editor. Nejlepším vektorovým editorem je jednoznačně Adobe Illustrator. Je to profesionální nástroj, ovšem pro někoho, kdo není grafik může být tvorba v něm obtížná. Dalšími alternativami jsou třeba vektorový CorelDRAW, což je taky profesionální nástroj na tvorbu vektorů, nebo vám může postačit i nějaký méně profi vektorový nástroj, pokud logo nebude nějak složité. Logo určitě není vhodné tvořit v Adobe Photoshopu a podobných rastrových programech.

Pokud ale nemáte možnost vytvořit logo v profi editoru, je zde spousta dalších možností.

Další alternativou by třeba mohlo být najmout si na logo designéra. To může být docela drahé, ale pokud si najmete někoho, kdo není až tak známý a předložíte mu jasnou vidinu loga s tím, že ji pouze potřebujete dostat do grafické podoby, bude to levné. Pokud byste po designérovi chtěli, aby vám vytvořil logo od píky, to už by bylo dražší, ale pokud máte jasnou a přesnou představu, designér nebude příliš drahý. Vhodnou možností je zkusit se i poptat po známých, jestli někdo nezná někoho, kdo v Ilustrátoru třeba umí a byl by ochotný vám za nějakou tu kačku pomoct.

A v neposlední řadě máme tip i pro ty, kterým se nezamlouvá ani jedna z předchozích možnstí. Existuje nespočet free online nástrojů na vytvoření loga. Mezi ně patří třeba Wix, Namecheap a mnoho dalších, stačí vyhledat na google “free logo maker”. Navíc, v dnešní době existuje i spousta logo maker aplikací na mobil, takže spíš než nedostatek budete mít problém vybrat tu nejlepší.

#7 Font je velmi důležitý

Nyní ještě nejsme úplně u konce. Zbývá nám ještě například vybrat font. Fontů je spousta a dají se vybírat do nekonečna. Co je ale dobré, vybrat nějaký pěkný a čistý font, protože font udělá hodně.

Některé fonty jsou placené, ale mnoho z nich je zdarma, jako například google fonty. Zde si můžete vybrat, jaký se vám líbí nejvíc. Pro logo se asi nejvíce hodí Sans serif fonty jako Open Sans, Montserrat, Raleway, Helvetica a podobně.

#8 Zajistěte vše, co byste mohli potřebovat

Předtím, než přikročíme k finálnímu kroku, je potřeba vytvořit si několik verzí vašeho loga. Za 1) je dobré mít vertikální verzi, čili třeba verzi, kdy máte logo nad názvem. Poté samozřejmě horizontální verzi, kdy máte logo a za ním název. Pak samozřejmě logo samostatně, bez názvu a v neposlední řadě i třeba logo připravené pro světlé či tmavé pozadí – to znamená třeba logo z normálně černými prvky zaměněno za bílé prvky.

#9 Logo dobře uschovejte

A nyní už jsme na konci. Jakmile máte všechno z předchozích bodů hotovo, zbývá už jen logo někde zazálohovat, aby se vám neztratilo. Logo je odkazem vaší společnosti, podle kterého si ji všichni zapamatují. Proto je nutné, aby bylo trefné, výstižné, jednoduché a zapamatovatelné!

Mnozí mohou tyto dva termíny zaměnit, je zde ale viditelný rozdíl.
Logotyp – jedná se o textové / písemné grafické znázornění názvu brandu / firmy. Logotyp se často s logem kombinuje.
Logo – jedná se o symbol, nebo ikonu používající se ke znázornění brandu. Logo tedy není textové.

Existuje spousta grafických programů, ve kterých by se logo vytvořit dalo, ale jeden z nich je designéry zásadně a nejvíce používaný – a to je Adobe Illustrator.

Tvorba loga ve Photoshopu
Pokud nejste designér, možná vás to napadlo. Ostatně – nebýt designér mě to dost možná napadne taky – Photoshop je přece jen grafický program, pravděpodobně je i známější než Illustrator, no a tak proč bych v něm logo neměl tvořit?
Odpověď je jednoduchá – photoshop je rastrový program – to znamená že pracuje s pixely, nikoliv s vektory. Kdybyste tedy vytvořili logo ve photoshopu, nemůžete ho libovolně zvětšovat a zmenšovat – ztratilo by se rozlišení.

A ano, i ve photoshopu jde pracovat s vektory, ale je to poměrně hodně náročné, jak časově, tak i psychicky – a to mi věřte. Pro vektor – tedy i logo – vždy volte Ilustrátor.


Tvorba loga ve wordu
I na tento dotaz jsme narazili, takže by bylo asi vhodné toto mylné tvrzení vyjasnit: ne, ne a znovu ne! Logo ve wordu vytvořit nelze – word je textový program, nikoliv grafický. Ani logotyp v něm netvořte!

Proč tedy Ilustrátor?
ak už bylo nakousnuto před chvílí, Illustrator je vektorový program od Adobe, a neznám jednodušší způsob jak vytvořit logo na míru. V Illustratoru jde upravovat každá křivka, barvička, tloušťka jedním klikem – lze tedy docílit v podstatě jakéhokoliv tvaru a detailu na logu.

Illustrator (A všechny ostatní Adobe programy) je dostupný jak pro windows, tak i pro mac.

Alternativy programů:
CorelDraw
CorelDraw je podobně jako Ilustrátor vektorový grafický program od Corel Corporation, proto je to po Illustratoru možná ta nejlepší volba.

Canva
Canva je placený online nástroj na tvorbu grafiky. Je user friendly a je zde hodně inspirace. Vytváříte si zde logo sice sami, ale je velmi jednoduchá a rozhodně se ani zdaleka nepodobá Illustratoru, nebo podobným programům. Můžete využít již přednastavených inspiračních log, tvarů apod. Mají českou – lokalizovanou verzi, což může být pro mnohé velké plus.

Další online a offline nástroje
Hlavně tedy online, můžete narazit na spousty nástrojů na tvorbu log. Většinou tedy anglické, placené a podobné nástrojům jako Canva. Mnoho z nich je dobrých, není tedy pravdou že by Canva musela být jedinou možností.

Loga zdarma – fotobanky a podobně
Mnozí by chtěli dost možná logo zdarma, to chápu. Canva je placená, za designéra taky platím, co dělat? No, jedinou možností je vytvořit si logo sám v nějakém grafickém editoru.

Stahovat si logo z fotobanky zásadně nedoporučujeme! Stejné logo jako vy si totiž může stáhnout dalších x lidí a logo v takový moment postrádá smysl.

Je pravda že v určitých momentech to může být akceptovatelné – pokud například rozjíždíte web a chcete něco “prozatím”. Ale obecně – každý brand by měl mít své originální logo!

Ceny log se pohybují od velmi malých po velmi velké. Standarní cena loga se ale většinou pohybuje okolo 1000 – 3000 Kč u profi designérů. U designérů začátečníků může být nižší, stejně jako pokud si objednáte celý brandový balíček, pak je logo většinou v ceně. U top top profi designérů si za logo můžete zaplatit i v řádech desetitisíců.

Jak by mělo vypadat logo?

Nechte se inspirovat! Na začátek vám chceme říct, že logo by nemělo být nikterak složité, přebarvičkované a komplikované. Nemusí být nutně jednotvarné, ale mělo by být pěkné a nepřeplácané.

V jednoduchosti je krása! A všeho moc škodí!

A u loga to platí dvakrát tolik. Hned na začátek se můžete podívat na logo ARTSTER. Je jednoduché, jednobarevné, typografické. Nejsou v něm žádné složité ornamenty, obrázky, malé detaily a podobně. Logo by mělo být tak jednoduché, aby ho zvládl nakreslit každý. A je tomu tak proto, aby si ho lidé jednoduše zapamatovali.

Samozřejmě toto pravidlo neberte doslovně, můžete objevit i krásné složitější loga, které by každý nenakreslil, je dobré se vždy opravdu držet jednoduchosti co to jde. Každý chce dnes originální logo a s přibývajícími startupy a projekty je na světě čím dál více a více log, ale pozor, originalita vždy neznamená přehnat to s designem. Ve výsledku bude stejně nejvíce záležet na tom, jaký marketing uděláte a kolik lidí vaše logo uvidí. A čím složitější logo bude, tím méně lidí si ho možná zapamatuje.

Velikost elementů loga je důležitá!

A tím myslím – nedělejte moc velké rozdíly mezi jednotlivými částmi loga. Logo totiž používáte v různých velikostech a některé malé části se můžou v menší velikosti jednoduše ztratit. Podívejte se na následující příklad. Pejsek v logu je roztomilý, ale je moc detailní a malý. Ve velkém rozlišení jde vidět, ale když logo zmenšíte, nějaký barevný flíček tam je, ale moc pěkně to nevypadá.

Nepřežeňte barvy

Barevné logo vůbec není problém. A s barvami šetřit nemusíte. Ale myslete hlavou. Přehnaně moc barev působí zase přeplácaně a nepekně. Navíc, logo by mělo ctít barvy vašeho brandu.

Font udělá hodně!

Výběr správného fontu je také důležitý. Za prvé tedy pozor na copyright, ne všechny fonty jsou free a za druhé, když už budete mít krásné logo, nepokazte to fontem.

Na závěr tedy zbývá říct, že tvorba loga není zase tak složitá, ale člověk u toho musí přemýšlet. Nejlépe je vždy vymyslet spousty návrhů a postupně je vyřazovat, dokud vám nezbyde ten nejlepší. 

A pamatujte! Nikdy neodflakute práci strávenou nad logem. Nevyplatí se to.

Kam dál?

136 pojmenovaných barev v HTML

Co je to CSS - kaskádové styly

7 důvodů, proč byste se měli naučit HTML a CSS