Search
Close this search box.

Jak vytvořit logo (9 kroků) – nejlepší návod na internetu

Shrnutí: Logo je základ každého brandu. Já to jakožto designér vím moc dobře. Log jsem vytvořila už spoustu a tak vám můžu s klidným srdcem říct, že se opravdu vyplatí nad logem chvilku strávit a investovat do něj buďto čas, nebo peníze. Když totiž chcete vytvořit logo, máte v podstatě 2 možnosti:

  1. vytvořit si logo sami
  2. najmout si designéra

A pokud jste se rozhodli logo vytvořit sami, tak tady jste na správném místě. Já vám v dnešním článku totiž řeknu vše, co o tvorbě loga musíte znát a hlavně i jednoduchý 9ti bodový návod, jak logo vytvořit.

A jaké nástroje k tomu využít? V podstatě bych vám doporučila 2:

  • První je nejlepší nástroj na tvorbu profi vektorové grafiky: Adobe Illustrator, který je nenahraditelným pomocníkem každého designéra.
  • A druhým je Canva, která je uživatelsky přívětivá a zvládne v ní logo vytvořit i úplný laik.

Zajímá vás více? Pak pokračujte ve čtení. 

Chystáte se tvořit web?

A víte jak to udělat i bez použití kódu/programování?
Je to opravdu jednoduché: stačí využít nějaký nástroj na tvorbu webů! 

Jak vytvořit logo: 9ti krokový návod

#1 - Zamyslete se nad tím, co vaše firma dělá

Každá firma by měla mít příběh a stejně tak ta vaše. Společnosti jsou vytvářeny proto, aby vydělávaly peníze – není to sice nejpoetičtější výrok, ale je to pravda a od té musíme začít. A abyste mohli vydělat, musíte být schopni prodat svůj brand stejně dobře, jako svůj produkt. Co to tedy znamená? Vaše logo by mělo značit, co vlastně děláte a mělo by mít i nějakou osobnost.

Než se vůbec zamyslíte nad tím, jak bude vaše logo vypadat, zeptejte se sami sebe jaký má váš brand příběh. Když se podíváme na Coca-Colu, nevidíme hnědý sycený nápoj – vidíme velké červeno bílé krucánky ve tvaru “CocaCola” a zářící vánoční náklaďák – to je přesně branding.

Zamyslete se tedy nad tím, co vaše firma dělá a co by ji mělo ideálně reprezentovat.

#2 - Vymyslete témata pro logo

Nyní, když už máte svůj příběh, je čas vzít koncept loga a vložit ho do 2D. Vymyslete slova, která by váš brand měly reprezentovat.

  • Máte například jógové studio? K tomu by se mohly hodit slova jako “odpočinek, úleva, meditace, sport, klid, přemýšlení” a podobně.
  • Máte barber shop? Zde se zase hodí “preciznost, styl, móda, muž, kvalita, svižnost, přizpůsobivost, kreativita” a podobně.

Pokud vám taková slova jdou těžko najít, můžete třeba vyhledat výraz, který nejlépe vystihuje váš brand a najít si synonyma – to vás může inspirovat k dalším slovům.

#3 - Vymyslete první návrhy

Jamile takové slovíčka máte, máte základ pro suprové logo. Díky předchozímu bodu jste si vlastně sesumírovali, co by vaše logo mělo říkat.

Teď popadněte tužku a papír a začnete skicovat. Kreslete co vás napadne. Nemusí to zatím být profi logo, stačí jen nákresky toho, co byste třeba chtěli.

  • Můžete i otevřít google a vyhledat vaši specializaci – například “jógové studio” a podívat se na inspiraci. Ale pozor, nekopírujte loga z google, pak budou neoriginální. Opravdu je používejte jen jako inspiraci. Skic si udělejte mnoho, můžete dokonce poprosit partnera, sourozence, nebo kamaráda, aby vám pomohl nějaké vymyslet. Vaše skicy s můžete také konzultujte.

Při vymýšlení se držte několika základních bodů jako je jednoduchost a čistota. Níže si můžete přečíst několik zásad o logách. Podívat se →

#4 - Vyberte vítěznou skicu

Jakmile máte na papíře hrst různých náčrtů, zamyslete se a vyberte tři nejlepší koncepty.

  • Hlavně to „neoverthinkujte“ – „nepřepřemýšlejte“. Zvolte ty návrhy, ke kterým se vaše oči neustále vracejí.
  • Mezi tím, než si logo vyberete si dejte třeba i malou pauzu – běžte na záchod, nebo si uvařte čaj.
  • Po chvíli se k náčrtům vraťte a hned se vám bude lépe vybírat.
Jak už jsem říkala, sdílejte vaše koncepty s rodinou, přáteli, nebo partnerem a nechejte i je vybrat, které jim přijdou nejlepší. Určitě buďte připraveni na upřímnou zpětnou vazbu a případné negativní komentáře rozhodně neberte osobně. Díky této kritice bude totiž vaše logo ve výsledku ještě lepší.
  • Pomocí zpětné vazby vyberte jeden konečný koncept, který je prostě nejlepší.

#5 - Barvy hrají velkou roli

Tak, nyní už jste na půli cesty ke krásnému logu. Jakmile vyberete skicu, která se vám líbí, je na čase vybrat barevnou kombinaci.

  • Barvy vybírejte opatrně, protože všeho moc škodí!
  • V logu by většinou měla být jedna základní barva – vaše brandová barva, jako třeba u zmíněné Coca coly – červená, nebo popřípadě může být nějaká barevná kombinace, ale opatrně, čím více barev zvolíte, tím více chyb se dá udělat.

Pomoci vybrat barevné schéma vám může pomoct třeba bezplatná funkce online nástroje Canva. Zde je velký rozcestník barevných funkcí Canvy. Máte tam třeba “Color palette generator”, který vám vygeneruje barevnou kombinaci na základě vloženého obrázku, což je krásná funkce. Dále zde máme “Color palette ideas”, což je seznam spousty barevných kombinací, ze kterých si můžete vybírat. Dále máme “color wheel”, kde si můžeme vybrat libovolnou barvu a Canva nám k ní přiřadí vhodné další barvy a jako poslední je tam “Color meaning”, což je tedy v angličtině, ovšem jsou to významy barev a to mi přijde taky moc zajímavé

Nuže, barvu vybírejte důkladně, protože podle ní bude váš brand zapamatován.

#6 - Vytvořte logo v online podobě

Teď je na čase logo vložit do online podoby. Je zde několik možností jak logo na PC vytvořit.

  • První možností je vytvořit si ho sám. Nejlepším programem na tvorbu loga je vektorový editor. Nejlepším vektorovým editorem je jednoznačně Adobe Illustrator. Je to profesionální nástroj, ovšem pro někoho, kdo není grafik může být tvorba v něm obtížná. Logo určitě není vhodné tvořit v Adobe Photoshopu a podobných rastrových programech. Více se dočtete níže, nebo se můžete podívat na mé velké srovnání nejlepších programů na tvorbu loga, pokud se chcete dozvědět hodně informací.

Pokud ale nemáte možnost vytvořit logo v profi editoru, je zde spousta dalších možností.

  • Další alternativou by třeba mohlo být najmout si na logo designéra. To může být docela drahé, ale pokud si najmete někoho, kdo není až tak známý a předložíte mu jasnou vidinu loga s tím, že ji pouze potřebujete dostat do grafické podoby, tak se to cenově dá zvládnout. Pokud byste po designérovi chtěli, aby vám vytvořil logo od píky, to už by bylo dražší, ale pokud máte jasnou a přesnou představu, designér nemusí být příliš drahý.

A v neposlední řadě mám tip i pro ty, kterým se nezamlouvá ani jedna z předchozích možností. Existuje nespočet free online nástrojů na vytvoření loga. Mezi ně patří třeba Canva, Wix, Namecheap a mnoho dalších, stačí vyhledat na google “free logo maker”. Jen musíte počítat s tím, že tyhle nástroje vám neumožní vyhrát si s detaily a jednoduše nejsou tak komplexní.

#7 - Font je velmi důležitý

Ještě nejsme úplně u konce. Zbývá nám ještě například vybrat font. Fontů je spousta a dají se vybírat do nekonečna. Co je ale dobré, vybrat nějaký pěkný a čistý font, protože font udělá hodně.

Některé fonty jsou placené, ale mnoho z nich je zdarma, jako například google fonty. Zde si můžete vybrat, jaký se vám líbí nejvíc a opravdu – všechny jsou zdarma. Jaké fonty se pro logo nejvíce hodí se opravdu absolutně nedá zobecnit, protože záleži na tom, jaký feel chcete z loga mít, ale já osobně mám ráda sans serif fonty (bezpatkové), jako Montserrat (můj nejoblíbenější font), Poppins, Helvetica a podobně.

#8 - Zajistěte vše, co byste mohli potřebovat

Předtím, než přikročíme k finálnímu kroku, je potřeba vytvořit si několik verzí vašeho loga.

  • Za 1) je dobré mít vertikální verzi, čili třeba verzi, kdy máte ikonu nad názvem.
  • Poté samozřejmě horizontální verzi, kdy máte logo a za ním název.
  • Pak samozřejmě i ikonu samostatně, bez názvu.
  • Av neposlední řadě i třeba logo připravené pro světlé či tmavé pozadí – to znamená třeba logo z normálně černými prvky zaměněno za bílé prvky.

Jendoduše vše, co byste teoreticky mohli potřebovat.

#9 - Logo dobře uschovejte

A nyní už jsme na konci. Jakmile máte všechno z předchozích bodů hotovo, zbývá už jen logo někde zazálohovat, aby se vám neztratilo (to opravdu udělejte, mockrát jsem se takhle spálila, když jsem potřebovala dohledat staré logo a nebylo nikde k nalezení). Logo je odkazem vaší společnosti, podle kterého si ji všichni zapamatují. Proto je nutné, aby bylo trefné, výstižné, jednoduché a zapamatovatelné!

Jaký pro tvorbu loga zvolit program

Existuje spousta grafických programů, ve kterých by se logo vytvořit dalo, ale jeden z nich je designéry zásadně a nejvíce používaný – a to je Adobe Illustrator. Proto bych vám všema deseti i já sama doporučila ten. Pokud však hledáte něco jednoduššího, můžete sáhnout i po online nástoji jménem Canva, který je zase podle mě nejlepším nástrojem pro negrafiky a neprofesionály.

Existuje spousta dalších možností, jak a kde logo vytvořit. Pokud vás zajímá více info + programů, které se na tvorbu log použivají, pak si můžete přečíst moje srovnání programů na tvorbu loga. Jinak se vám ale pokusím dát nějaké shrnutí i zde.

Adobe Illustrátor

Ach, ten Illustrátor. Já jako grafik k němu mám asi zvláštní vztah. V tomhle programu totiž vykouzlíte opravdu vše. Nemá absolutně žádné omezení a vše, co je vektorová grafika schopná, Illustrator dokáže. Proto bych každému, kdo se třeba chce stát grafikem, nebo chce do grafiky více zabrouzdal, doporučila pro tvorbu log právě Illustrator.

Canva

Canva je online nástroj na tvorbu grafiky. Je user friendly, velice jednoduše se ovládá a je v ní hodně inspirace. Profesionální designéři nad Canvou sice ohrnují nos, ale já si myslím, že pro koncového uživatele, který jen potřebuje rychlou grafiku je to dost možná nejlepší možnost. Vytváříte si zde logo sice sami, ale je velmi jednoduchá a rozhodně se ani zdaleka nepodobá Illustratoru, nebo podobným programům. Můžete využít již přednastavených inspiračních log, tvarů apod. Mají českou – lokalizovanou verzi, což může být pro mnohé velké plus. Jediné mínus – designy nejsou prostě až tak originální, nevytvoříte v ní logo úplně komplet na míru. Ale to nevytvoříte v žádném podobném programu, na to potřebujete právě třeba Illustrator, nebo profi grafika.

Tvorba loga ve Photoshopu

Můžu vytvořit logo ve Photoshopu? Pokud nejste designér, možná vás to napadlo. Ostatně – nebýt designér mě to dost možná napadne taky – Photoshop je přece jen grafický program, pravděpodobně je i známější než Illustrator, no a tak proč bych v něm logo neměla tvořit?

Odpověď je jednoduchá – Photoshop je rastrový program – to znamená že pracuje s pixely, nikoliv s vektory. Kdybyste tedy vytvořili logo ve photoshopu, nemůžete ho libovolně zvětšovat a zmenšovat – ztratilo by se rozlišení. A to je něco, co je u loga hodně potřebné. Navíc, logo ve Photoshopu vám bude trvat mnohonásobně déle, než ve vektorovém programu – není na to jednoduše uzpůsobený.

A ano, i ve Photoshopu jde pracovat s vektory, ale je to poměrně hodně náročné, jak časově, tak i psychicky – a to mi věřte. Pro vektor – tedy i logo – vždy volte Ilustrátor.

Tvorba loga ve wordu

I na tento dotaz jsem narazila (a málem mi teda vypadly oči z důlků). Takže by bylo asi vhodné toto mylné tvrzení vyjasnit: ne, ne a znovu ne! Logo ve wordu vytvořit nelze – word je textový program, nikoliv grafický. Ani logotyp v něm netvořte.

Proč tedy Ilustrátor?

Jak už jsem vysvětlila před chvílí, Illustrator je vektorový program od Adobe, a neznám jednodušší způsob jak vytvořit logo na míru. V Illustratoru jde upravovat každá křivka, barvička, tloušťka jedním klikem – lze tedy docílit v podstatě jakéhokoliv tvaru a detailu na logu.

Illustrator (A všechny ostatní Adobe programy) je dostupný jak pro Windows, tak i pro Mac.

Další online a offline nástroje

Hlavně tedy online, můžete narazit na spousty nástrojů na tvorbu log. Většinou jsou anglické, placené a podobné nástrojům jako Canva. Mnoho z nich je dobrých, není tedy pravdou že by Canva musela být jedinou možností (ale podle mě je z těchto online nástrojů nejlepší).

Loga zdarma – fotobanky a podobně

Mnozí by chtěli dost možná logo zdarma a bez práce, to chápu. A tak by někoho mohlo napadnout stáhnout si nějaké už hotové logo z fotobanky. Každopádně!

Stahovat si logo z fotobanky zásadně nedoporučuju. Stejné logo jako vy si totiž může stáhnout dalších x lidí a logo v takový moment postrádá smysl. Logo má být vaše originální vizitka, né obrázek, který může použít každý.

Je pravda že v určitých momentech to může být akceptovatelné – pokud například rozjíždíte web a chcete něco “prozatím”. Ale obecně – každý brand by měl mít své originální logo!

Jak by mělo vypadat logo?

Nechte se inspirovat! Na začátek vám chci říct, že logo by nemělo být nikterak složité, přebarvičkované a komplikované. Nemusí být nutně jednotvarné, ale mělo by být pěkné a nepřeplácané.

V jednoduchosti je krása! A všeho moc škodí!

A u loga to platí dvakrát tolik. Hned na začátek se můžete podívat na logo ARTSTER. Je jednoduché, jednobarevné, typografické. Nejsou v něm žádné složité ornamenty, obrázky, malé detaily a podobně. Logo by mělo být tak jednoduché, aby ho zvládl nakreslit každý. A je tomu tak proto, aby si ho lidé jednoduše zapamatovali.

Samozřejmě toto pravidlo neberte doslovně, můžete objevit i krásné složitější loga, které by každý nenakreslil, je dobré se vždy opravdu držet jednoduchosti co to jde. Každý chce dnes originální logo a s přibývajícími startupy a projekty je na světě čím dál více a více log, ale pozor, originalita vždy neznamená přehnat to s designem. Ve výsledku bude stejně nejvíce záležet na tom, jaký marketing uděláte a kolik lidí vaše logo uvidí. A čím složitější logo bude, tím méně lidí si ho možná zapamatuje.

Velikost elementů loga je důležitá!

A tím myslím – nedělejte moc velké rozdíly mezi jednotlivými částmi loga. Logo totiž používáte v různých velikostech a některé malé části se můžou v menší velikosti jednoduše ztratit. Podívejte se na následující příklad. Pejsek v logu je roztomilý, ale je moc detailní a malý. Ve velkém rozlišení jde vidět, ale když logo zmenšíte, nějaký barevný flíček tam je, ale moc pěkně to nevypadá.

Nepřežeňte barvy

Barevné logo vůbec není problém. A s barvami šetřit nemusíte. Ale myslete hlavou. Přehnaně moc barev působí zase přeplácaně a nepekně. Navíc, logo by mělo ctít barvy vašeho brandu.

Font udělá hodně!

Výběr správného fontu je také důležitý. Za prvé tedy pozor na copyright, ne všechny fonty jsou free a za druhé, když už budete mít krásné logo, nepokazte to fontem.

Otázky a odpovědi + další tipy

Mnozí mohou tyto dva termíny zaměnit, je zde ale viditelný rozdíl.

  • Logotyp – jedná se o textové / písemné grafické znázornění názvu brandu / firmy.
  • Ikona – jde o tu grafickou část v logu, ten „obrázek“, symbol.
  • Logo – jedná se ten celek: logotyp s ikonou dohromady používající se ke znázornění brandu.

Ne každá firma musí mít ikonu a ne každé firma musí mít logotyp. Třeba výše zmíněná Coca Cola má jen logotyp. Nemá žádnou ikonu. Instagram má jak logotyp, tak i ikonu. Firma, která nemá logotyp mě teď sice nenapadá, ale určitě taky nějaká existuje.

Ceny log se pohybují od velmi malých po velmi velké. Standarní cena loga může u grafika začít třeba na 1000 – 3000 Kč. U designérů začátečníků může být teoreticky i nižší, stejně jako pokud si objednáte celý brandový balíček, pak je logo většinou v ceně. U top top profi designérů si za logo můžete zaplatit i v řádech desetitisíců. Takže odpověď na otázku kolik stojí profi logo vás sice asi nepotěší, ale je to následující: „to záleží“.

Na závěr

Na závěr mi asi tedy zbývá jen říct, že tvorba loga není zase tak složitá, ale člověk u toho musí přemýšlet. Nejlepší je vždy vymyslet spousty návrhů a postupně je vyřazovat, upravovat a vylepšovat, dokud vám nezbyde ten nejlepší. A pamatujte! Nikdy neodflakujte práci strávenou nad logem. Nevyplatí se to.

Pokud chcete logo vytvořit, pak je podle mě nejlepším nástrojem Adobe Illustrator. Existuje však spousta dalších programů a pokud vás zajímá více informací, mrkněte na moje srovnání programů na tvorbu loga, kde detailně popisuju spoustu programů, které jsou na tvorbu loga vhodné.

Odborník na digitální tvorbu:

Hana Terberová

„Jsem Hana a digitální tvorbě se věnuji již roky. Jsem profesionální grafický designér, zbožňuju online svět, IT, fotky, videa, digitální tvorbu a zajímám se o nejnovější trendy v designu. A ze všeho nejvíc mám radost, když můžu svými znalostmi pomoct nějakému začínajícímu designérovi, nebo jinému kreativci. Píšu ze svých zkušeností a odborných znalostí a tak si můžete být jistí kvalitou a důvěryhodností obsahu.

Zajímá vás více o webu? Podívejte se.

Kam dál?